ROMA – nu en dan
Rome
Milos Crnjanski, Bij de Hyperboree?rs ? Roman over Rome : “Mijn arts zegt tegen mij, terwijl we zitten te eten, dat Rome voor ons, buitenlanders, niet meer dan een bladzijde uit Andersen is, een episode uit een eeuwigdurend Romeins karnaval. Voor hen, Romeinen, ligt?dit geheel anders. Het is een ernstige, bloederige aangelegenheid. Rome, zegt hij, is een doorlopend theater waarin zich drama?s afspelen waarvan wij vreemdelingen geen flauw benul hebben.”
De volgorde van vroeger en nu
- Vaticaanse musea – http://mv.vatican.va/3_EN/pages/MV_Home.html
- Galleria Borghese – http://www.galleriaborghese.it/borghese/en/edefault.htm
- Palazzo Barberini – http://www.galleriaborghese.it/barberini/en/einfo.htm
- Palazzo Corsini – http://www.galleriaborghese.it/corsini/en/edefault.htm
- Galleria Doria Pamphilj – http://www.doriapamphilj.it/ukhome.asp
- Galleria Spada – http://www.galleriaborghese.it/spada/en/einfo.htm
- Villa Farnesina – http://www.villafarnesina.it
MAXXI – http://www.fondazionemaxxi.it
Een fenomenaal gebouw, mooi ingepast in de omgeving, een zogenaamd onderdeel van de moderne diagonaal van Rome tegenover een afgrijselijk aftandse kazerne.
Binnen is MAXXI vooral bezig met zichzelf, zijn eigen structuur, kleur- en trappenvoering met matige expositieruimtes die in een dwingende structuur gebetoneerd zitten.
Het parkgedeelte naar de administratieve en horeca gebouwen aan de overkant is dan weer wel goed geslaagd, ook als teichoskopische locatie om het zich presenterende kunstentheater grondiger te consumeren.
De tentoonstelling ‘Het Italië van Le Corbusier http://www.fondazionemaxxi.it/.../litalia-di-le-corbusier-2/ was zeer matig. Uitputtend in het onthullen van de Italiaanse wortels van Le Corbusier als architect, interessant over de contacten met Mussolini en zijn smeekbedes om deel te mogen nemen aan de architecturale maakbaarheidsidealen van het fascistische Italië. Grappig in de foto’s tot en met spataderen onder de korte broek.
http://www.volkskrant.nl/beeldende-kunst/grootste-architect-twintigste-eeuw-dweepte-met-hitler~a3980029/
Voordien probeerde hij zijn maakbaarheidsidealen te slijten aan Stalin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Corbusier_in_the_USSR
De man heeft ondanks zijn ernstige periodieke maakbaarheidsverslaving wel degelijk mooie leef-, bewoon- en bruikbare woningen, kerken en voorwerpen gemaakt. Vooral in zijn kleinschaliger werk. Villa Savoye en Notre Dame du Haut is de moeite.
MUSEAO MARIO PRAZ??http://www.museopraz.beniculturali.it/index.php?en/1/home
Een merkwaardig fenomeen als staatsmuseum – met rondleiding uitsluitend in het Italiaans – waar en wanneer de ster bleef stilstaan en op een soms beklemmende manier een inkijk geeft in het leven van een van de beroemdste Italiaanse literatoren.
Cultuurhistoricus Mario Praz beschreef de inventaris in ?Huis van het leven? waardoor het ?een staat van onvergankelijkheid verleent?. Merkwaardig ook hoe dit appartement grenst aan het Museo Napoleonico in hetzelfde Palazzo Primoli.
http://www.museonapoleonico.it
http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/mario-praz-the-romantic-agony-1933
http://www.albergodelsenato.it/dutch/
http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g187791-d1027159-Reviews-Osteria_dell_Ingegno-Rome_Lazio.html
Milos Crnjanski, Bij de Hyperboree?rs ? Roman over Rome. Uitg. De Arbeiderspers.
?Bij de Hyperboree?rs? van de Servische schrijver Milos Crnjanski ( 1893 ? 1977) behandelt zijn periode als persattach? van de Joegoslavische ambassade te Rome van 1938 tot 1941 waar hij zijn bureau in de kelder had van de Villa Borghese tussen keuken en toilet met zicht op de schoenen van de passanten. Zijn ?Roman over Rome? geeft een idee van de sfeer waarin hij dank zij zijn rantsoen van vele duizenden Amerikaanse sigaretten kon ronddwalen en blijven dromen van een vreedzaam geluk ver achter het noorden, hyperborea. Crnjanski?s ?Roman over Rome? is zeer de moeite om in Rome te lezen voor wie er naartoe reist en wie er verblijft. Maar ook boeiend voor wie er geweest is en voor wie er nooit naartoe wil reizen.
Het werd mooi vertaald door Guido Snel die met zijn nawoord veel vragen beantwoordt voor de Hyperboree?rs die zich herkennen in deze interpretatie van de Eeuwige Stad.
17. Als je jong bent, verlang je op reis naar interessante belevenissen. En naar romans. Maar als je ouder wordt, zie je in dat er in het leven geen andere roman is dan die ene, die over het ouder worden.
De hele reeks zelfportretten van Rembrandt vertelt alleen maar die ene roman, te lezen op het gezicht van een mens, over het ouder worden. Die roman hoeft niet eens geschreven te worden, ieder beleeft die, kent die, iedereen.
253. Giuseppe Belli ( 1791 ? 1863)
SPQR?- Senatus PopulusQue Romanus
Soli Preti Qui Regnano ? Alleen priesters regeren hier.
Rome is aan zes en niet aan vier letters ten onder gegaan:
aan de initialen van de zes woorden Papa, Preti, Principi, Putane, Pulci, Poveri.
Paus, Priesters, Prinsen, Prostituees, Platluizen en Paupers.
(...) De enige waarheid die de priesters in de kerk beweren. ligt volgens Belli. in wat ze mompelen: ?Heer, ik ben u niet waardig!?
261. Mijn arts zegt tegen mij, terwijl we zitten te eten, dat Rome voor ons, buitenlanders, niet meer dan een bladzijde uit Andersen is, een episode uit een eeuwigdurend Romeins karnaval. Voor hen, Romeinen, ligt dit geheel anders. Het is een ernstige, bloederige aangelegenheid. Rome, zegt hij, is een doorlopend theater waarin zich drama?s afspelen waarvan wij vreemdelingen geen flauw benul hebben.