Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture – Boijmans Van Beuningen Rotterdam
Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture – Boijmans Van Beuningen Rotterdam
nog tot 11 mei 2014
Met de nodige zin voor PR aangekondigd en vet in de steeds duurdere museummarkt gezet wekt ‘Framing Sculpture’ op deskundige wijze grote verwachtingen als voorjaarsevenement in Boijmans Van Beuningen.
Zelfs de ‘ontdekking’ van een onbekend beeldje van Brancusi – een versie van L’ Enfant endormie uit 1906 – dat wel eens 1 miljoen euro waard zou kunnen zijn, werd als teaser nationaal nieuws in Nederland.
Dan mag het toch wel wat wezen, zou je zo denken als liefhebber van het Rotterdamse museumkwartier en fan van de vaste collectie van Boijmans Van Beuningen.
En laat het daar nou precies mislopen.
‘Framing Sculpture’ is in wezen een truck van de krimpende foor.
Presenteer enkele adembenemende beelden van Brancusi en laat die voorafgaan door wat onduidelijk gipswerk van Medardo Rosso met in de schemering een enkele bronzen kop. Omring dan de schaarse beelden met tweedimensionale schetsjes, oude lichtdrukmalen en wat commentaren over de beelden.
Zo blijft de bezoeker enigszins geprikkeld en vooral op zijn of haar honger. Wat dan weer kan leiden tot een bezoek aan de verbluffend mooie werken elders in het museumpand.
Rosso leek Brancusi voor met zijn gereduceerde mensenkoppen. Brancusi wist levende wezens zelfs tot de strakste essentie te herleiden. En dat is natuurlijk niet niks. Zijn iconografische werken bij Boijmans, weten makkelijk te verleiden. De fotografische frutsels eromheen bedoeld als framing doen als commentaar nauwelijks ter zake voor een museumbezoeker.
De reconstructie van zijn atelier in fotopanelen is ook weinig relevant.
Het surrealistische slot met een en ander van Man Ray ontgoochelt nog meer.
De commentaren op de audiogids brengen soelaas maar het hele concept van ‘Framing Sculpture’ onthult vooral de overbodigheid van dit soort tentoonstellingen.
Je kan alle weetjes en frutsels, foto’s en schetsen die tentoongesteld worden, terugvinden op het wereldwijde web. Dan is een ipad en een internetverbinding handiger dan een dergelijke tentoonstelling.
‘Framing Sculpture’ is niet te vergelijken met ‘Kurt Schwitters en de avant-garde’ in het voorjaar van 2007 bij Boijmans.