Mix Match naar Kröller-Müller… doorheen tijd en plaats
Mix Match naar Kröller-Müller… doorheen tijd en plaats en dus in de herinnering van wie kijkt.
Ik heb ze nu allebei gezien, weliswaar niet naast, maar ná elkaar.
Eerst van Kees van Dongen in september 2010 zijn Anna de Noailles uit 1931 – ‘J’ai dit ce que j’ai vu et ce que j’ai senti (...) pour être, après la mort, parfois encore aimée’ - de eerste vrouw ooit met de versierselen van ‘commandeur de la Légion d’honneur’ als hondenband om de hals.
Een schitterend werk met hoog SM gehalte in Boijmans van Beuningen tussen Van Dongens prachtige portretten en infantiele grootoogjes: ‘De grote ogen van Kees van Dongen’
http://www.arttube.nl/nl/video/Boijmans/Grote_ogen
En recent bij Kröller-Müller het Vrouwelijk halfnaakt uit 1892 van George Hendrik Breitner (1857-1923). Een volksmeisje dat tegen betaling voor hem poseerde zoals twee van zijn modellen, Lise Jordan en haar zus Marie, met wie hij later trouwt.
http://krollermuller.nl/george-hendrik-breitner-vrouwelijk-halfnaakt
Merkwaardige Mix Match ondanks de enorme verschillen, of is het de overlapping van de naakten bij van Dongen met die van Breitner getriggerd door een vergelijkbare pose bij Anna de Noailles tot in die van Marie-Laure de Noailles in de Villa Saint Bernard in Hyères van Robert Mallet-Stevens. Een permanente ‘Mix Match’ van beelden en namen tot bij zijn Villa Cavrois in Croix, bij Roubaix.
Mix Match naar Kröller-Müller