Out of Africa – digitale flessenpost 1-10, 01-02/2015
1. Out of Africa, digitale flessenpost
‘Ex africa semper aliquid novi’ (Plinius de Oudere)
Dertig jaar geleden keerde ik terug van een lange stage genees-, heel- en verloskunde in Zimbabwe met een optimistisch gevoel over de toekomst van Zuidelijk Afrika.
Zimbabwe kende na een decennialange bevrijdingsoorlog eindelijk een democratisch bestel waar blank en zwart samen op weg leken in een succesverhaal. Het land was rijk aan mensen met een redelijke tot goede opleiding. Het had degelijke scholen, landbouw en veeteelt die een forse export garandeerden. Er zaten grote voorraden grondstoffen en het toerisme profiteerde van de goeie infrastructuur. Zambia was toen veel triester en Zuid Afrika leed nog zwaar onder de apartheid en de internationale boycot.
2. Out of Africa, digitale flessenpost
Kaapstad en omgeving 18-20/01/2015
3. Out of Africa, digitale flessenpost
Kaapstad – Paarl – Franschoek – Stellenbosch – Fairview – Kaapstad 21-24/01/2015
Over taal en geloof, kunst en (genees-)kunde, diamanten en kanonnen, Mandela en Mercedes
“Medicine must bring back the joy in the life of the patient. Medicine must give the patient something to celebrate. When medicine cannot do this anymore,then the goal of medicine must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible.” Christiaan Neethling Barnard (1922 – 2001)
4. Out of Africa, digitale flessenpost
Vintage Landrover en Padwoed – Groot Karoo en treinen – Gideon en Lord Milner - “Ek het teruggekom huistoe” – “Die laatmiddag het room geword.” – Kimberley en Romeins recht – Irish Pub en Oranjerivier 25-29/01/2015
“Zelfs Tippo Tip had zich daar nooit gewaagd. Hij zag ook geen enkele reden om dat te doen. Zoals hij tegen Stanley zei: Omdat jullie Wazungu [blanken] zo graag je leven wilt vergooien, hoeven wij Arabieren dat nog niet te doen. Wij reizen stukje bij beetje om ivoor en slaven te halen, en daar doen we jaren over; het is nu negen jaar geleden dat ik uit Zanzibar vertrok. Jullie blanken zijn alleen maar op zoek naar rivieren, meren en bergen. Jullie verkwisten je leven zonder enige reden of doel. Kijk maar naar die oude man die stierf in Bisa [David Livingstone]! Wat zocht hij toch al die jaren, tot hij zo oud werd dat hij niet meer kon reizen? Geld had hij niet, want hij gaf ons nooit iets, hij kocht geen ivoor of slaven. Toch reisde hij verder dan wij allemaal, maar waarvoor?” Martin Meredith – De schatten van Afrika Vijfduizend jaar rijkdom, hebzucht en ambitie.
5. Out of Africa, digitale flessenpost
Wild – Engelen – Vlees – Fossielen en een onverwachte ontmoeting on the Edge of Eternity. 30/01- 05/02/2015
6. Out of Africa, digitale flessenpost
Paarden – Kastelen – Duitsers – Napoleon – Goethe – Sam Nujoma – Racisme – Streetcuisine – Officieren – Keizers – Presidenten – 05 – 08/02/2015
” Schrijvers als Raynal, Diderot, Voltaire en Rousseau hebben de Revolutie uiteraard niet rechtstreeks veroorzaakt, maar ze bezorgen de nieuwe rijken wel zelfbewustzijn, de overtuiging dat hun tijdperk een breukvlak is. Dat betekent niet dat zij iemand als Rousseau echt tot op de letter volgen. Diens antwoord op de vraag waar ongelijkheid vandaan komt, luidt immers ‘bezit’. Gelijkheid is een van de revolutionaire trefwoorden bij uitstek. Dat ‘bezit’ evenzeer een drijfveer was van de nieuwe klasse wordt minder uitgebazuind. Soms vallen de maskers. Bij het Feest van de Wet op 12 mei 1792 wordt de slogan liberté, égalité, fraternité op de feestelijke emblemen vervangen door liberté, égalité, propriété — broederschap ingeruild voor bezit. Wie er de nagelnieuwe Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger op naleest, merkt dat vrijheid en bezit hand in hand gaan. Artikel 2 beschrijft propriété als een van de ‘natuurlijke en onaantastbare rechten van de mens’ (samen met vrijheid, veiligheid en verzet tegen onderdrukking). Terwijl ze in artikel 17 bezit beschouwen als ‘onschendbaar en heilig’, aarzelen de revolutionairen niet om massaal nationale bezittingen te verhandelen.” Bart Van Loo – Napoleon, de schaduw van de revolutie.
7. Out of Africa, digitale flessenpost
Zondagdienst & brunch – Hou Moed – treinen – Werksentrum Lier & AMADA - Himba vrouwen & mannen – heel veel wilde dieren – slavernij – Duitsers in het Namutonifort – 08 – 13022015
‘Goedmoedige dwazen bestaan niet.’ Enkele ogenblikken later had hij, alsof hij had geaarzeld zijn gedachte ten einde te denken, eraan toegevoegd: ‘Dwazen bestaan niet.’ Daar had hij het bij gelaten. Het was moeilijk om uit te leggen. Hij had het gevoel dat achter een bepaalde soort domheid een machiavellisme schuilging dat hem angst aanjoeg. En hij weigerde te geloven dat het zich op een onbewust niveau afspeelde’. Georges Simenon De Premier
8. Out of Africa, digitale flessenpost
Zuma – Leila – Waterfraude – Saturday Night Fever – Valentijn – De vierde revolutie – Het digitale proletariaat – Debbie Harry – Leonard Cohen – Vluchtelingen – Een nieuw soort oorlog – 14-18022015
“Ik geloof niet dat ik toen, als twaalfjarige, kon vermoeden wat ik veel later, in een van de studies van Sigmund Freud als ik me niet vergis, las en wat ik meteen begreep, namelijk dat het het diepste geheim van muziek is dat ze de paranoia afweert, dat wij muziek maken om niet overspoeld te worden door de verschrikkingen van de werkelijkheid.” W.G. Sebald, Campo Santo
“Simon Leys dismisses ignorance as an explanation. His answer: “What people believe is essentially what they wish to believe. They cultivate illusions out of idealism—and also out of cynicism.” The truth can be brutal, and makes life uncomfortable. So one looks the other way.- Ian Buruma
“Een mogelijke ervaring of een mogelijke waarheid is niet gelijk aan een werkelijke ervaring of een werkelijke waarheid minus de waarde van hun werkelijk-zijn, doch ze hebben, tenminste in de ogen van hun aanhangers, iets zeer goddelijks in zich, een vuur, een opwaartse vlucht, een wil om te bouwen en een bewust utopisme dat de werkelijkheid niet schuwt maar juist als een opdracht en een ontwerp behandelt.” Robert Musil, De man zonder eigenschappen
9. Out of Africa, digitale flessenpost
VicFalls Revisited – 1985 – 2015 – Zuma and his SONA - Lampedusa of Afrika – Washed by the Blood of Jezus – 18-21/02/2015
”De mens wordt gemaakt door zijn geloof. Zoals hij gelooft, zo is hij.” – Baghavad Gita
10. Out of Africa, digitale flessenpost
Water – Road Blocks – Hotelsterren – Zuma en de Zoeloe’s – Funeral Cash Plan – Sun City – Islam – Voortrekkers – Quo Vadis – Paul se Huis – Apartheidmuseum – Mandela – Sowetho – Sandton – Hou Moed – 22-26/02/2015
‘Rituelen zijn in de Tijd wat een woonplaats is in de Ruimte. Want het is goed dat het verstrijken van de tijd ons niet lijkt weg te slijten en te verstrooien als een handvol zand, maar ons volledig maakt en kracht geeft. Het is ook goed dat we de Tijd zien als iets dat opbouwt. Daarom beweeg ik me van de ene viering naar de andere, van jaarfeest naar jaarfeest, van oogsttijd naar oogsttijd, net zoals ik als kind van de raadskamer naar de slaapkamer ging, omringd door de dikke muren van mijn vaders woonhuis, waar elke voetstap een doel had.’ – Naar Antoine de Saint-Exupéry, Citadelle (1948) (cit. in Gardiner, Bach)
“Vermeldenswaard – en bemoedigend – zijn de herinneringen van de West-Duitser Heinz Krekeler, zoals naar voren gebracht in het colloquium van de IFZ, Deutscher Sonderweg: Mythos oder Realität?, München/Wenen, 1982, p. 65. Krekeler was lid van het West-Duitse parlement en van de constitutionele commissie van de deelstaat Nord- rhein-Westfalen in de periode 1946-1950. Hij verzette zich fel tegen de fundamentele zin in de Duitse grondwet ‘Alle staatsmacht is ontleend aan het volk’ ‘... en was succesvol. Met een simpel argument, dat mijn collega’s zeer overtuigend vonden: de volkssoevereiniteit absoluut maken – wat interessant genoeg slechts de wens was van de communistische fractie – betekent dat het soevereine volk dan opnieuw de democratie terzijde kan schuiven en opnieuw een dictatuur kan introduceren. Er moet iets zijn dat volkssoevereiniteit beperkt, en dat zijn de basiswaarden en basisrechten van [onze constitutie].’ Een stichtend voorbeeld van waar conservatisme, geïnspireerd door de toen nog recente herinneringen aan Hitler en het Derde Rijk.” John Lukacs – HITLER EN DE GESCHIEDENIS - Hitlers plaats in de 20ste eeuw