Een journaal is eigenlijk een middeleeuws concept.
@PBGRONDA in Knack Focus: Een journaal is eigenlijk een middeleeuws concept.
25 maart 2015
Een journaal is eigenlijk een middeleeuws concept: iemand komt naar een centrale plaats en verkondigt daar in monoloogvorm enkele berichten en vertrekt dan weer. Het marktplein is nu een scherm en we krijgen er beeld bij, maar voor de rest gaat het zo al eeuwen. Op een bepaalde plaats (of zender), op een bepaald uur wordt verslag gedaan van feiten uit, in 99 van de 100 gevallen, het nabije verleden.??Zo’n immobiele dienst heb ik eigenlijk niet nodig.??Ook ben ik al zeker een jaar of acht geen peuter meer, dus geen nood aan een juf die de verhaaltjes mooi inleidt of een grapje maakt als er even iets leuks te zien was met een koala. Een journaal doet me denken aan de vroege jaren tachtig. Toen was ik nog redelijk klein en niet lang na Tik Tak ging mijn pa zitten om naar het nieuws te kijken.?Logisch, want de wereld moest nog worden heruitgevonden door het alleswetende en allesopslaande internet. Breaking news: intussen is dat wel gebeurd.??Daarom vind ik het vreemd dat de discussie die nu wordt gevoerd over voornamelijk het journaal van de VRT enkel over de filosofie en de man erachter gaat, en niet over de vorm waarin het nieuws wordt aangeboden.(...)?Het is verbazingwekkend dat er nog mensen zijn die het nieuws als een soort algemene waarheid zien, en niet als wat het is, namelijk een oud televisieformat dat vooral in tijden van oorlog of conflict tussen WO II en 2000 goed tot zijn recht kwam.?Daarmee zeg ik niet dat er geen journalistieke integriteit meer bestaat, want die bestaat zeker. Maar voor de rest is het natuurlijk even goed een positiespel tussen concurrenten, zoals bijvoorbeeld in de markt van de gesuikerde frisdranken.(...)?Wie niet kan kiezen, kan dus ook geen nieuws brengen. En bijgevolg is elke vorm van idee of visie proberen te neutraliseren ook het ultieme verlies van het klassieke nieuwsmodel. Want dan kun je inderdaad evengoed je nieuws van Facebook halen, zoals tot bijna 80 van de millennials al doet volgens een recente studie van Associated Press en American Press Institute.