BOSS
Deze politieke dramareeks van Farhad Safinia toont de periode waarin na 20 jaar burgemeesterschap, Tom Kane, de burgemeester van Chicago alle registers moet opentrekken om aan de macht te kunnen blijven. Maar hij kreeg zonet de diagnose van Lewy Body dementie, waardoor zijn geheugen en motoriek stilaan zullen aftakelen.
Omdat hij zijn functie als burgemeester als sluitsteen van een 20 jaar opgebouwde machtspiramide niet wil noch kan opgeven, is zijn dokter de enige die hiervan mag weten.
De mensen rondom hem zijn zo druk bezig met hun eigen leven dat ze niets ongewoons opmerken. Maar hoe verder de ziekte vordert, hoe moeilijker het wordt om zijn geheim verborgen te houden.
Deze reeks wordt gedragen door het fenomenale acteertalent van Kelsey Grammer én door de Great City of Chicago – Urbs in Horta – de stad in de tuinen.
Zelden heb ik een razendere politieke reeks gezien waar het smerige handwerk, chantage, corruptie, drijvende deals, wisselende coalities, het over lijken lopen, het bespelen van de media zodat een passerende trein een andere kan verbergen, verraden, pijpen en naaien, drugs en drank, milieuvervuiling, minderheden, racisme, zakenbelangen, dumpen en aanhalen in een wervelende dynamiek door en om elkaar heen draaien dan ‘BOSS’, met een steeds verder hallucinerende en dementerende burgemeester als Boss of all Bosses.
Er zitten briljante stukken in over de spindokters, schepenen, gouverneurskandidaten en het Amerikaanse politie- en rechtssysteem op stad- en staatsniveau. Ook de wijkbosses van de zwarte ‘projects’ met gesubsidieerde kerkelijke gezondheidsvoorzieningen worden beeldig gekonterfeit. Naar vorm en inhoud.
Een leerzame reeks als waarschuwing, handleiding of lachspiegel voor mensen met politieke ambities, ook op kleinere schaal en elders.
Mayor Tom Kane: The illusion of change is a good thing. Gives the people a jolt of hope. Makes people believe in the possibility of things… What we need is the illusion of change on the surface, continuity underneath.
http://www.imdb.com/character/ch0259154/quotes
Maar er zitten ook zeer fundamentele waarheden in. Zo ondermeer het gesprek tussen Tom Kane als burgemeester met zijn rechterhand Ezra Stone die hem 30 jaar als zijn schaduw heeft gediend over de verklaring voor zijn verraad.
Mayor Tom Kane: Why?
Ezra Stone: Because it became clear that you were no longer ruling for the good of the city. I’ve done, we have done, too many terrible things in the course of running matters but I’ve always known why. It was always in the end because it mattered that we ran the city. Because we were best equipped to provide that which was good for its people. And if elements got in our way, elements that needed to be torn down, I could justify even the most ruthless of measures in how we dealt with them because I knew we were preserving what was good for the city by preserving this. If I could justify the end to myself, my conscience, I could pursue it by any means.
Mayor Tom Kane: What changed?
Ezra Stone: You. You got sick. You’re judgements wavering, your decisions no longer justifiable. You began to act out of a sense of pure personal preservation. Stay in place at any cost. I could no longer see the end justifying our means because the only end that matters to you now is you. Your personal survival. I can’t abide by that. I can’t do what I need to do for you to stay where you are.
Mayor Tom Kane: Why not resign? Why try to take me out of the picture instead of yourself?
Ezra Stone: Because men like you never leave. The system isn’t designed to cleanse itself of a Tom Kane. You stay and hold on to power beyond when you should and inso doing bring corruption to everything while you remain. You need to be pushed. I did the pushing.
Mayor Tom Kane: I’m dying.
Ezra Stone: I know. Question is: Given where you sit, does that make you more dangerous or less?
Met zijn vrouw Meredith heeft Kane een verstandshuwelijk. Zij is de dochter van zijn voorganger en peetvader die ze met hun tweetjes met een beroerte ongevaarlijk wisten te maken. Ze is al even berekenend en ambitieus als haar man. Emma Kane (Hannah Ware) hun dochter, is vervreemd van haar ouders en moddert aan in de drugscène en kerkelijke goede werken als aankomende pastor en junk.
‘Boss’ werd goed onthaald door de Amerikaanse en de internationale pers, die onder meer lof had voor de levendige dialogen en de rijke karakterschetsen. De grootste revelatie van de serie is hoofdrolspeler Kelsey Grammer. Hij lijkt de breedgeschouderde belichaming van de honger naar macht. Vanaf de eerste minuut weet hij alle herinneringen aan zijn vorige rollen te wissen, zoals die van Frasier Crane. Voor zijn sublieme acteerwerk won hij een Golden Globe. Ook de ondersteunende cast levert indrukwekkende prestaties.
http://www.tvvisie.nl/inhoud/belgie/gelauwerde-amerikaanse-reeks-boss-nieuw-op-canvas_65477/