Max Ernst, La Joie de vivre – The Joy of Life.
Max Ernst, La Joie de vivre – The Joy of Life
This is one of a number of so-called ‘jungle’ pictures that Max Ernst painted in the late 1930s. His paintings of forests and tangled undergrowth derive from the rich Romantic heritage in German art. They also symbolise the fears and suppressed desires of the human mind. Looking at the picture more closely, the title becomes bitterly ironic. This jungle is actually ordinary undergrowth grown to enormous proportions, dwarfing a sculpture of a woman and animal living together in harmony. Instead of a paradise, the scene is a nightmarish one in which giant praying mantises do battle with other monsters in the entangled undergrowth.
1936
DE BIDSPRINKHANEN
Als de bidsprinkhaan
omgang zoekt met
zijn wijfje, rukt
die hem eerst en
vooral zijn kop af.
Daardoor is het
mannetje zijn
hersenen en meteen
ook alle remmingen
kwijt.
Hi copuleert driftig
verder tot hij
uitgeput op de
grond tuimelt, waar
hij helemaal wordt
opgepeuzeld door
zijn partner.
Op dezelfde manier
maken onze
priesters en
intellectuelen het
hof aan de
krachten die hem
willen vernietigen.
Hun hoofd is
er al aan.
Straks worden ze
met huid en haar
verslonden
door wat ze nu
aanbidden.
Jef Anthierens, uitg. Walter Soethoudt 1976